Je wilt de zakensector in Italië aanboren. Of misschien benadert een potentiële klant uit Italië je en toont hij of zij interesse in je aanbod. Je hebt echter nog nooit zaken gedaan met Italianen. Wat moet je wel en niet doen als je zakelijk communiceert? En moet je een vertaalbureau inschakelen? In dit artikel bespreken wij enkele belangrijke punten voor zakelijke communicatie met Italië.
1. Besteed wat tijd aan een grondige introductie
Laat je prospect en jij elk een grondige introductie geven bij de eerste ontmoeting. Neem hiervoor de tijd. Als je snel spreekt, kan je gesprekspartner aannemen dat je niet veel te zeggen hebt of niet geïnteresseerd bent.
2. Herken wanneer je tot de kern moet komen
Vragen hoe het met je gaat is een goede aanpak om een gesprek te beginnen. Vermijd een situatie te overhaast in te gaan. Geef voordat je een zakelijk gesprek begint tijd voor small talk.
3. Gebruik de juiste toon in een gesprek
Houd je gesprek formeel en beleefd. Gebruik bijvoorbeeld “u” als je elkaar aanspreekt en vermijd te persoonlijk te worden door bijvoorbeeld te praten over of te informeren naar de gezinssituatie. Wanneer je elkaar kunt aanspreken met “jij” hangt af van een aantal variabelen. Je kunt snel overgaan tot tutoyeren als jullie hetzelfde doel hebben. Als je contactpersoon een hogere functie heeft, zoals bijvoorbeeld directeur, moet je hem of haar altijd met “u” aanspreken. Als je contactpersoon een titel heeft, gebruik die dan wanneer je hem of haar aanspreekt.
4. Ontwikkel vertrouwen
Italianen houden van praten en debatteren in het algemeen. Dus als je contactpersoon het leuk vindt om met je te praten over andere dingen dan zaken, beschouw dat dan als een compliment. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor tijdens een lunch of etentje. Waarschijnlijk wordt je gesprekspartner op dat moment directer en openhartiger. Dit is zo omdat eten in Italië altijd gebeurt met goede vrienden of familie. De beste afspraken komen meestal tot stand tijdens zakenlunches, zo is de ervaring.
5. Ontdek het Italiaans!
De taal leren is de beste techniek om effectief te kunnen communiceren met je contactpersoon in Italië. Italianen vinden het heerlijk als je in hun eigen taal tegen hen spreekt, ook al zijn steeds meer van hen Engelstalig. Succes is verzekerd! Schrijf je bijvoorbeeld in voor een Italiaanse taalcursus om je te helpen slagen in je commerciële inspanningen in Italië. Zakendoen in Italië is iets waar jij je zeker op aan kunt passen voor nog meer succes.